۱۳ فروردین ۱۳۹۹
فروردین ۱۳, ۱۳۹۹

زندگی سالم در سنین بالا با دانستن چند راز مهم

فروردین ۱۳, ۱۳۹۹ ۰ دیدگاه

زندگی سالم در سنین بالا با دانستن چند راز مهم

بعد از ۵۰ سالگی افراد نیاز به مراقبت های بیشتری دارند که تا بتوانند زندگی سالمتری داشته باشند. در این مطلب به چند نکته مهم در رابطه با سالم زندگی کردن در سنین بالا بیان می شود.

اسراری برای سالم زندگی کردن

نیمه دوم زندگی شما می تواند دهه های خیلی خوبی باشد. در این دوره اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت. مطمئنا در این دوره موهای تان بیشتر از قبل سفید است و صورت شما خطوط و چین و چروک هایی خواهد داشت. اما می توانید ذهن و جسم خود را در کنار یکدیگر رشد دهید و جسمی سالم داشته باشید.

در ادامه به چند نکته مهم برای بهبود سلامت بعد از ۵۰ سالگی اشاره می کنیم.

بعد از ۵۰ سالگی غذای کامل و سالم بخورید

آنچه از غذا خوردن در این سن بیان می شود، منظور یک رژیم غذایی رسمی و سخت نیست. می توانید سبزیجات، میوه ها، غلات سبوس دار، آجیل و لبنیات کم چرب به میزان فراوان مصرف کنید. طی بررسی هایی که انجام شده محققان دریافتند این نوع رژیم غذایی به انسان کمک می کند عمر طولانی تری داشته باشید و از بدن در مقابل بیماری قلبی، سرطان، پارکینسون و بیماری آلزایمر محافظت می کند. محققان معتقدند این رژیم غذایی با تغییر کروموزوم های مربوط به بیماری ها در سنین بالا بر روی انسان تاثیر می گذارد.

پیاده روی و تاثیر آن بر سلامت جسم

هر روز ۳۰ دقیقه ورزش کنید. اگر ۳۰ دقیقه خیلی زیاد است، آن را به دو بخش کوتاهتر تقسیم کنید. ورزش منظم – به ویژه اگر شدت آن به اندازه ای باشد که فقط کمی نفس نفس بزنید – مزیت های خیلی زیادی برای سلامت دارد. ورزش کردن با انتقال خون و اکسیژن به سلول های مغز به آنها کمک می کند. در حقیقت محققان پیشنهاد می کنند ورزش ایروبیک می تواند آلزایمر را به تعویق بیندازد یا علائم آن را بهبود بخشد.

به علاوه ورزش کردن مزیت های زیاد دیگری دارد از جمله :

کنترل وزن

بهبود خلق و خو

تقویت استخوان ها و عضلات

کمک به خواب بهتر

کاهش احتمال بروز بیماری هایی مانند بیماری قلبی، دیابت نوع ۲، فشار خون بالا و کلسترول بالا

خطر تنها ماندن در سن بالا

تنهایی برای سلامت خطرناک است. اگر احساس تنهایی می کنید – چه با کسی زندگی کنید و چه تنها – بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل یا افسردگی خواهید بود. سالمندانی که احساس انزوا و طرد شدگی می کنند، با فعالیت های روزمره، مانند حمام کردن یا بالا رفتن از پله، بیشتر با مشکل روبه رو هستند. به علاوه سالمندان تنها زودتر از دیگر سالمندان می میرند. محققان دریافتند افراد تنها دارای سطح بالاتری از هرمون استرس در بدن خود هستند که این هورمون منجر به التهاب می شود که با بیماری هایی مانند آرتروز و دیابت در ارتباط است.

یک بررسی دیگر نشان داد که در افرادی که تنها زندگی می کنند، آنتی بادی های بیشتری برای ویروس های خاص هرپس وجود دارد که نشانه های از استرس در سیستم ایمنی این افراد است. بنابراین یا زمان بیشتری را با دوستان خود بگذرانید و یا اینکه دوستان بیشتری پیدا کنید و زمان های تنهایی خود را کمتر کنید.

افزودن فیبر به رژیم غذایی

اینکه هر وعده غذایی و میان وعده ها غذای سالم بخورید مسئله خیلی مهمی است. بهتر است غلات سبوس دار را جایگزین نان سفید کنید. می توانید به سوپ خود لوبیا اضافه کنید یا تکه های سیب به سالاد اضافه کنید. فیبر شما را برای مدت طولانی تر سیر می کند. به علاوه فیبر سطح کلسترول شما را کاهش داده و خطر بروز بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و سرطان روده را کاهش می دهد.

به علاوه فیبر از بروز یبوست پیشگیری می کند که در بین سالمندان هم بسیار رایج است. بعد از ۵۰ سالگی مردان باید روزانه ۳۰ گرم فیبر و زنان ۲۱ گرم فیبر در روز مصرف کنند.