۲۷ خرداد ۱۳۹۸
خرداد ۲۷, ۱۳۹۸

راه حل اختلال خواب در بارداری

خرداد ۲۷, ۱۳۹۸ ۰ دیدگاه

راه حل اختلال خواب در بارداری

بارداری یکی از مهم‌ترین دور‌ه‌های زندگی هر زنی است، چرا که او موجودی را در وجودش دارد که باید آن را سالم به این دنیا بیاورد و قطعا برای او امید‌ها و آرزوهای زیادی نیز دارد اما تحمل ۹ ماه بارداری کار آسانی نیست و قطعا مشکلاتی برای خانم‌های باردار ایجامی‌کند که یکی از آنها بی‌خوابی است.

در این گفت‌وگو دکتر محمدرضا خدایی، روان‌پزشک می‌گوید چرا بی‌خوابی در این دوران افسردگی و رنجور شدن مادر را به دنبال دارد.

به نظر شما چه سنی بهترین سن برای بارداری یک خانم است؟
همان‌طور که می‌دانید یکی از دلایل مهم برای ازدواج فرزندآوری و بزرگ کردن فرزندان است و از آن طرف یکی از مراحل زندگی هر خانمی بارداری او است. به همین علت بهتر است خانم‌های متاهل قبل از اینکه سنشان بالا برود، سعی کنند فرزند خود را به دنیا بیاورند و بهترین سن هم برای باروری بین ۲۰ تا ۳۸ سالگی است. این را هم باید بگویم که دوران بارداری فراز و نشیب‌های خود را دارد و باعث ایجاد اختلال‌های مختلفی در خانم‌های باردار می‌شود؛ از افسردگی و فشارخون گرفته تا بی‌خوابی‌ها و معده‌درد. به همین دلیل یک خانم باردار باید حتما شیوه زندگی خود را تغییر دهد و بهداشت خواب و تغذیه خود را متناسب با وضعیتی که دارد ،قرار بدهد.

چرا خانم‌های باردار در زمان بارداری احساس خستگی دارند؟
احساس خستگی یکی از شایع‌ترین شکایت‌های خانم‌های باردار در۳ ماهه نخست و پایانی بارداری است، با این حال آگاهی از برخی موارد کلیدی و رعایت نکاتی ساده می‌تواند به بهبود خواب خانم‌های باردار کمک شایانی کند. احساس خستگی و کوفتگی در ۳ ماهه نخست بارداری حالتی است که تقریبا برای بسیاری از خانم‌های باردار ایجاد می‌‌شود. از آن گذشته باید حالت تهوع هفته‌های اول بارداری را نیز مورد توجه قرار داد که تاثیر بسزایی بر تشدید خستگی عمومی بدن دارد.

یک خانم باردار بهتر است چند ساعت در روز استراحت کند؟
به طور کلی دو جنبه اساسی در خواب از اهمیت برخوردار است؛ میزان و کیفیت آن. بارداری نه‌ تنها میزان ساعاتی که زن به طور طبیعی می‌خوابد را دستخوش تغییرات اساسی می‌کند، بلکه بر کیفیت آن نیز تاثیر می‌گذارد. همزمان با تغییر فیزیولوژیکی بدن خانم باردار، خوابیدن و برخاستن برای او سخت‌تر از قبل می‌شود. با این حال توصیه می‌شود یک خانم باردار در طول بارداری روزانه حداقل ۸ ساعت در بستر بخوابد تا حداقل ۷ ساعت از آن را بتوان خواب مفید به حساب آورد. نداشتن خواب کافی تبعات زیادی برای خانم باردار دارد به‌ طوری‌که متخصصان زنان و زایمان احساس خستگی مزمن در طول روز، بی‌قراری و ناآرامی و ناتوانی در برقراری ارتباط مناسب با اطرافیان را از جمله آثار منفی نداشتن خواب مناسب و باکیفیت در طول بارداری دانست.