۰۵ فروردین ۱۳۹۹
فروردین ۵, ۱۳۹۹

اگر زیاد می خوابید این مطلب را بخوانید

فروردین ۵, ۱۳۹۹ ۰ دیدگاه

اگر زیاد می خوابید این مطلب را بخوانید

سید هادی معتمدی بیان کرد: میزان خواب در افراد مختلف متفاوت است. میزان خواب در کودکان و نوزادان ۱۷ تا ۱۸ ساعت در روز طبیعی تلقی می‌شود و در رده سنی ۱۱ تا ۱۸ سال حدود ۸ تا ۱۰ ساعت نیز طبیعی است. این روانپزشک میزان خواب در افراد مسن و بالاتر از ۷۰-۷۵ سال را غیر از نیم تا یک ساعت چرت روزانه ،حدود ۸ ساعت مناسب دانست.

معتمدی افزود: در سنین جوانی و میانسالی میزان خواب افراد به شرایط کار و فعالیت اجتماعی آنان بستگی دارد و حتی بین افراد شاغل و بازنشسته نیز می‌تواند متفاوت باشد. استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: میزان ۶ تا ۸ ساعت خواب در شبانه روز برای این افراد مناسب و طبیعی است که اگر از ۶ ساعت کمتر شود نشانه اختلال در خواب و مشکلات اعصاب و روان است و اگر از ۹ ساعت هم بیشتر شود نشانه افسردگی است.

این روانپزشک گفت: البته خوابی را که ما در نظر می‌گیریم خواب راحت و یکنواخت، بدون بلند شدن از خواب به هر دلیل حتی به به دلیل داشتن دردهای مختلف مثل سردرد ،کمردرد…است. وی افزود: حتی پرخوری و اختلالات تغذیه‌ای می‌تواند بر خواب افراد تأثیر بگذارد.

معتمدی ادامه داد: خواب روزانه خواب نیست بلکه دوره‌ کوتاهی است که چرت نامیده می‌شود که بیشتر از یک ساعت آن توصیه نمی‌شود چرا که فرد را دچار خستگی می کند. وی افزود: خواب کامل حدود ۹۰ تا ۱۱۰ دقیقه به طول می‌انجامد که۹۰ درصد آن خواب دیدن نیست اما خواب روزانه سراسر ماجرا است.

استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی کمبود خواب را اختلال و علائمی از بیماری روانی یا یک علت گسترده دیگر دانست و گفت: اگر فردی نتواند در شب به راحتی بخوابد دچار خستگی روزانه شده و علائم افسردگی و اضطراب درفرد بروز می‌کند و حتی ممکن است به کاهش حافظه درفرد بینجامد. این روانپزشک، زیاد خوابیدن را نیز نشانه افسردگی دانست و گفت: پرخوابی دوره‌ای در ایام عادت ماهانه زنان زمینه افسردگی آنها را نشان می‌دهد که علائم خستگی، کسل بودن و پرخاشگری نیز دلیل وجود این زمینه است .